2011-10-20

praktiiiik ;D

kommer att bli så är att jag inte kommer att ha så mycket tid att blogga men ah kommer att lägga ut mina dagboks uppdateringar när jag hinner :) så här har ni lite att läsa iaf sedan sist :) 
14-10-11 Fredag; vi ligger kvar utanför Rotterdams kust och väntar på order om att få komma in till hamn och börja lossa, vilket är ganska skönt för vi slipper vara sjösjuka iaf ;) idag fick vi lite mer gjort så vi har vare ute och städat och även målat lite gran idag :) och jag fick se ett havsdjur, fråga mig inte vad jag såg, för jag såg bara någon svart ryggfena ovanför vatten ytan, det kan ha varit en jätte stor fisk, hahaha ;)
kvällen tillbringade jag och Alice ute och titta på båtarna som står ankrade runt om oss ;) så nu ska jag och Alice träna lite och sen slå på en film, ska ju ändå upp i morgon bitti klockan kvart över 7 i morgon bitti :)

15-10-11 Lördag; vaknade klockan halv 5 utav att motorn drog igång de va ju inte de roligaste jag vare med om en lördag morgon, men det är väl de jag får vänja mig vid om jag ska jobba till havs. Vaknade igen klockan halv åtta när det var dags att käka lite frukost och ge sig upp på bryggan för att kolla läget vilket betydde att när vi kom upp hade vi missat precis allt, de va ju lite tråkigt för Rotterdam är ju ändå världens största hamn, så det finns ju stora båtar som går in där och vi missade i stort sätt alla, typiskt. Blev inte så mycket jobba på lördagen eftersom vi låg till kaj och lossade och då får vi inte vara ute på däck eftersom trossar och bensen är nog inte det nyttigaste för oss att leka med, eller? Efterlunch så blev de en tupplur och pluggande eftersom vi är ledig efter lunch på lördagar finafisken de J                                                                                                                                                       

16-10-11 Söndag; eftersom vi är lediga på söndagar så blev de sovmorgon fram till halv 12 vilket var riktigt skönt. Jag tror jag aldrig har sovit så mycket som jag har gjort dem senaste dagarna, helt sjukt. 
Fast det är ju riktigt skönt att kunna sova så man är pigg och så. Blev bara en massa plugg på eftermiddagen som vanligt ungefär. Finns inte så mycket mer att säga om söndagen.


17-10-11 Måndag; blev en dag ute på öppet vatten idag, började dagen med att vaksa bygget, och vädret är blåsigt så det var inte så kul med allt skit i ansiktet. Undertiden vi vaskade bygget har dom  tank cleanat så det luktade ju satan om bensenen som skulle bort så det blev inge jobb ute istället fick vi vaska taket i messen.  När jag tänker efter har vi inte gjort så mycket annat än att städat dom senaste dagarna eftersom vi inte får göra så mycket enligt regelboken. Suck ..
Vi fick ett riktigt skit väder på natten så det var bara att kliva upp klockan 20 över 4 och börja surra fast möbler och väskor i bordet eftersom det som tur är sitter fast i golvet. Alice fick sig i alla fall ett gott skratt när hon vaknar runt 3 och upptäcker att jag ligger och kramas med dammsugaren (eftersom jag då varför lat för att kliva upp och orka surra fast den). Klarade oss i alla fall från att bli sjösjuk, det är rätt skönt.

18-10-11 Tisdag; En vecka har gått, tiden går riktigt fort när man har kul, bara 7 kvar. Lite hemlängtan har man ju, men det går över när man hittar på något roligt. Eftersom det gungade lite när jag vaknade så vågade jag inte äta någon frukost så jag drog på mig kläderna och gick upp på bryggan.  Det var dags för ankring så det blev en liten lärorik förmiddag om det. Eftersom det inte var så långt kvar till lunch när vi var klar så blev det en stund över för att plugga, så lite matte fick det bli. Efter lunch så blev de på med overallen och ut för att vara tankvakt, med andra ord rapportera till ryggan när gubbarna gick ner och upp från tanken och så fick vi även skicka ner saker som dem behövde.  Så jag och Alice passade på att sjunga i ungefär sådär 3 timmar. Efter middagen så blev de mer plugga och när det var klart blev det att poppa en påse popcorn och äta lite chips till en film, mycket intressant.

19-10-11 Onsdag; yes, idag har det inte hänt så mycket. Vaknade när pappa kom in och berättade att vi skulle ta lots klockan åtta, tror jag aldrig har sätt Alice kliva upp så fort någon gång. Och då kan man ju fråga sig vad som är så speciellt med att ta lots, jo de va de att lotsen kom med helikopter. Sjukt häftigt var de, tror aldrig jag har sätt nå liknande. De va nästan så att helikoptern landade på båten så lågt gick den. De kan jag lova det var en upplevelse man sent kommer att glömma. Så idag på förmiddagen så blev de vara med under förtöjningen (dock bara titta) och så. Efter lunch fanns det inte så mycket att göra eftersom vi ska lossa och då finns det inget vi kan göra, så vi fick städa alla trappor från bryggan ner till messen, var inte så jobbigt, så nu sitter man här och pluggar lite. Ja, mycket vi har att göra, eller? Nä inte precis i alla fall. Men, men det är ganska skönt att bara kunna sitta och koncentrera sig på läxorna också så man inte hamnar så mycket efter när man kommer tillbaka efter två månader.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar